Tilbake



Når et prosjekt er tildelt er vanligvis krav og kriterier satt. Men i Melbye sitt tilfelle, har et ønske som dukket opp fra kunde etter kontraktinngåelse, resultert i et nytt produkt som selskapet for et par år siden ikke trodde var mulig å tilby. Hva tyder dette på? Jo, en ny forventning blant kundene i energimarkedet er i ferd med å utvikle seg.

Vi har tatt en prat med Kaji Löwhagen, salgssjef for transmisjon i selskapet Melbye, for å høre mer om det nye produktet de har utviklet og om forventningene de nå ser blant nettselskapene. Löwhagen har 14 års erfaring i Melbye og har hatt ansvar for å området transmisjon de siste ti årene.

To avgjørende krav

Löwhagen beskriver en bransje som er svært kvalitetsbevisst. Strømliner skal optimalt sett ha en levetid på 50-60 år. De skal tåle mye vær og vind samt belastning fra selve strømoverføringen. I tillegg er leveransedyktighet svært viktig for kundene deres.

Vi hadde ikke kommet til å lyktes med å inngå kontrakter, om vi ikke kunne levert på disse to kriteriene, begynner Löwhagen.

Kundene våre vil ha et nett som kan levere strøm til enhver tid og man ønsker å oppfylle tidsfrister i forbindelse med tilknytning av ny industri og ny kraftproduksjon.

— Man vil helst ikke si til kraftprodusenten at tilknytning til nettet må utsettes og at de må vente med å starte opp produksjonen. Det er både forbrukere som venter på å bruke strømmen i tillegg til at investeringen bak et kraftanlegg venter på å betales tilbake, fortsetter han.

Prosjektet som resulterte i et nytt produkt

Melbye vant nylig en stor kontrakt i Sverige, hvor kvalitet som vanlig var et sentralt krav. Etter å ha blitt enige om de tekniske kravene, dukket det opp et ønske om en mer bærekraftig løsning fra netteier.

— Vattenfall uttrykte et ønske om resirkulert aluminium i strømlinene. De stilte ikke noe krav om dette, men ga bonuspoeng i anbudet dersom ønsket kunne innfris, forklarer Löwhagen.

Melbye satte pris på en slik utfordring og gikk derfor sammen med underleverandøren av strømlinene, Apar. Sammen har de fått utviklet en type strømline, som består av 30 % gjenvunnet aluminium. 
Å resirkulere kan innebære en kvalitetsreduksjon, så å opprettholde høy nok kvalitet er utfordrende.

— For et par år siden trodde vi ikke at dette ville være mulig, bemerker Löwhagen.

— Det er fortsatt linetyper hvor det ikke er mulig å bruke resirkulert aluminium, som f. eks. AL59-liner, men med fremskrittet vi har gjort nå tror jeg vi kan forvente å kunne bruke resirkulert aluminium i samtlige linetyper i fremtiden, legger han til.

Første leveranse av det nyutviklede produktet skal være klart neste år. Nå opplever selskapet flere forespørsler om produktet.

Hva er levetiden på strømlinene med resirkulert aluminium sammenlignet med kraftliner uten resirkulert materiale?

— Den samme. Kvalitet er et minimumskrav for nettselskapene, så strømlinene må ha minst 50-60 år levetid og være av samme robusthet, svarer Löwhagen.

I tillegg til kvalitet og leveringsdyktighet ser de et annet kriterium, som har begynt å få mer oppmerksomhet. Og her kommer begrepet EPD inn, som er en miljødeklarering for produkter. Löwhagen forteller at kundene de jobber med, det siste året har begynt å sette større krav til miljødokumentasjon og at de etterspør bærekraftige løsninger.

— Miljøvennlige alternativer har tatt et stort steg inn i energibransjen, bekrefter han.

Fremtidsutsikter

Melbye har sett tegn til fokus på miljødokumentasjon lenge før det aktuelle prosjektet de nylig har vunnet og har gjort tiltak for å møte kommende miljøkrav. Selskapet har utarbeidet egen bærekraftstrategi, med et mål om å bli mer bærekraftige i sitt tilbud til markedet. 

Hvor lenge har EPD vært et kjent begrep for dere i Melbye?

—  Vi begynte å jobbe med miljødokumentasjon for flere år siden, men dette er arbeid som tar tid, og som ikke har samme oppmerksomhet i alle deler av verden, svarer Löwhagen.

Fokuset på miljøkrav startet i forbindelse med et prosjekt hvor man jobbet med komposittstolper. Den gangen var det mye fokus på stolpenes påvirkning på miljøet. Siden har Melbye jobbet med sine leverandører for å være forberedt på de forventede kundekravene.

— Vi er opptatte av å følge med på utvikling og kundenes forventninger så etter vi møtte et tilfelle hvor fokuset på miljødokumentasjon var stort, har vi forsøkt å ligge et steg foran på dette området, forteller Löwhagen.

— I tillegg mener vi det er viktig å ta vare på miljøet, så vi heier på kunder som tar initiativ til bærekraftige løsninger, legger han til.

Melbye har tre ansatte som jobber fast med EPD-dokumentasjon for selskapet, i tillegg til at de har andre oppgaver. Utover å hente inn dokumentasjon om miljøkrav, kontrollerer de HMS-forhold ute blant leverandørene til selskapet. Dessuten er samtlige produktsjefer i Melbye involvert i arbeidet med miljødokumentasjon.

Hvilke fordeler ser nettselskapene med EPD-dokumentasjon?

— Det gir dem en mulighet til å enkelt legge inn og beregne miljøavtrykket i et prosjekt, svarer Löwhagen.

Og hvilken forventning har dere til EPD-dokumentasjon sin rolle fremover?

— Kostnaden ved å bygge strømlinjer har alltid blitt beregnet ut ifra pris, men i fremtiden tror jeg miljøpåvirkning kommer til å bli en viktig del av regnestykket. Miljøfaktorer vil nok få en større vekting i fremtiden enn de har hatt frem til nå og miljødokumentasjon vil bli et krav, avslutter han.

Har du spørsmål om miljødokumentasjon eller ønsker du innspill om hvordan du kan finne bærekraftige løsninger? Ta kontakt med oss

Annonsørinnhold fra Europower

Kaji Löwhagen

Sales Manager kal@melbye.se +46 76-323 40 80