Skellefteå Kraft bygger ladestasjon for tunge kjøretøy – med Melbyes fundament i grunnen
I samarbeid med OKQ8 gjennomfører Skellefteå Kraft en omfattende utbygging av ladestasjoner rundt om i Sverige. Sammen med Volvo Lastebiler skaper de dessuten et av Sveriges største nettverk for hurtiglading av tunge kjøretøy.
Målet er å ha bygget et nettverk med 41 offentlige ladestasjoner med fornybar strøm for tungtrafikk innen 2025. 15 av disse åpnet allerede i juni 2024.
Transportindustrien og kjøretøyprodusenter spår at over halvparten av alle nye tunge lastebiler i 2030 vil være elektriske. Dette er en viktig del av overgangen til fornybar energi i transportsektoren.
Lennart Rehnström, Region Manager hos Melbye, deltar i installasjonen av Ultima Connect. Bildet viser fundamentet til ladestasjonens strømforsyning med tre adapterplater.
Ladefundament fra Melbye – et innovativt alternativ
Fundamenter for ladestasjoner må være stabile og romme nødvendig utstyr på en sikker måte. Enkel tilgang for vedlikehold, servicearbeid og oppdateringer må kunne utføres uten omfattende driftsforstyrrelser. Tradisjonelt brukes betongkummer som leveres etter spesifikke mål, eller som i sjeldne tilfeller støpes på stedet. Dette er en prosess som krever mye tid, nøye planlegging og tunge transporter. Når en slik installasjon først er på plass, gir den få muligheter for lokale tilpasninger.
Da Skellefteå Kraft tok utfordringen med å bygge en mer miljøvennlig ladestasjon på Solbacken i Skellefteå, Sverige, valgte de Melbyes EV-charging-løsning med kummene Ultima Connect og FF (Footway Fortress). Firmaet var interessert i å sammenligne alt fra transport, til installasjon og idriftsettelse.
"Dette var vårt første møte med denne løsningen," sier en av prosjektlederne på stedet. "Det er alltid litt usikkerhet knyttet til nye produkter, men det viste seg å være enkelt da vi først startet å bygge."
For ladestasjonens strømforsyning med styreskap, Step-Up-transformator og kontrollenhet, ble Ultima Connect valgt som fundament. Ultima Connect er en modulbasert kum som kan monteres enkelt sammen på stedet, og som kan tilpasses kravene til hver enkelt installasjon.
Til selve ladepunktene falt valget på FF 6060 - en kum som bygges i seksjoner, hvor ladeenhetens feste går ned i kummens hjørneseksjoner. Dette sørger for økt stabilitet.
Løsningen er enkel å jobbe med, samtidig som den er fleksibel og gir mer plass til kabel, utstyr, installasjon og servicearbeid under både ladestasjon og ladepunkt
Om samarbeidet
Energiservice, som er en del av Skellefteå Kraft, er ansvarlig for planlegging og gjennomføring av arbeidet på stedet. Vi har snakket med en av deres prosjektledere, Nicklas Vidmark, og prosjektleder hos Skellefteå Kraft, Marcus Holmberg. For oss i Melbye er det viktig å pleie våre relasjoner med ansvarlige aktører, være tilgjengelige og holde oss oppdatert på prosjektets fremdrift, samt kunne bidra med løsninger hvis det skulle oppstå problemer.
Dette har blitt satt pris på av Marcus Holmberg i Skellefteå Kraft:
"Samarbeidet har fungert veldig bra, og vi har blitt godt kjent med hverandre. Det har vært en tydelig og god dialog hele veien, med innstillingen 'heller en samtale for mye enn for lite'. En personlig kontakt, rett og slett," forklarer han.
Nicklas Vidmark i Energiservice setter også pris på Melbyes deltakelse i prosjektet:
"Jeg var selv med på å bygge Ultima Connect fra grunnen av. Melbye hadde en representant på stedet som både viste frem og hjalp til med byggingen. Deretter gikk det raskt å ferdigstille. Vi bygde kummen på flatt underlag, og den var svært enkel å løfte på plass."
Om Melbyes løsninger
Våre produkter og systemløsninger er laget av GRP (Glassforsterket polyester) og HDPE (High Density Polyethylen) – to svært stabile materialer som er klassifiserte for belastningsklasse F900 og D400. Materialet har en betydelig lavere vekt enn betong, og ettersom kummen leveres flatpakket på pall, reduseres også behovet for tunge transporter. Modulene og seksjonene settes raskt sammen på stedet uten maskiner og tunge løft.
"Melbyes kumløsning har flere fordeler når det gjelder vekt – det blir transportmessig billigere og dessuten bedre for miljøet. Løsningen er også bedre med hensyn til arbeidsmiljø. Det innebærer en mindre ulykkesrisiko å jobbe med disse modulene sammenlignet med tyngre løsninger," sier Marcus Holmberg.
Nicklas Vidmark ønsker også å understreke fleksibiliteten i installasjonsarbeidet:
"Man bestemmer selv hvor man vil plassere hullene, og boring kan utføres med en diamanthullsag. Med betongfundament er det allerede støpt, og dermed bestemt hvor disse skal sitte. Noe annet som også er verdt å nevne, er at Melbyes løsninger gir bedre plass under laderne. Vi er vant til at det er trangt om plassen, så dette gjorde våre montører glade."
Vi i Melbye er glade og stolte over at Skellefteå Kraft har prøvd vår løsning for EV-charging. Vi følger nøye med på utviklingen av ladeinfrastrukturen og på markedets behov. Vi er kontinuerlig i dialog med våre samarbeidspartnere og leverandører for å kunne tilpasse løsningene våre - ikke bare etter hver enkelt installasjon, men også basert på nye løsninger, produkter og krav.